Szkoła Podstawowa

Kształtowanie następnego pokolenia

(„Relacja mentor – uczeń jako klucz do sukcesu w edukacji”,

„Skuteczne strategie nauczania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych”)

Budapeszt, 18-22.08.2014 r.

Decyzje podejmowane przez młodych ludzi teraz, mają wpływ na ich przyszłość: nie tylko na drogę edukacji, karierę zawodową, czy zdrowie ale również na całą wieczność.

W młodych ludziach drzemie niesamowity potencjał i nieodparta potrzeba dokonywania zmian. Jak mieć wpływ na to, czym kierują się w działaniu? To mentoring, choć wymaga poświęcenia i wyrzeczeń, wpływa znacząco na pokolenie nowego milenium. Jak skutecznie uczyć i prowadzić naszych uczniów w postmodernistycznym świecie, gdzie jedyną stałą cechą są ciągłe zmiany?

Temu poświęcone było szkolenie w ramach Projektu Erasmus Plus poprowadzone przez ACSI w Budapeszcie w ostatnich dniach sierpnia 2014 roku, w którym wzięły udział trzy nauczycielki ze szkoły Samuel.

Kluczowym okazało się zrozumienie, czego potrzebuje pokolenie urodzonych po 1980 roku, które nie zna świata bez komputerów, gier wideo czy MTV. Innymi słowy – pokolenie on-line. W natłoku informacji, wydarzeń lawinowo postępujących po sobie, gdzie nie liczy się jakość lecz ilość, tego co masz. Potrzebują kogoś, kto wskaże wartości, zasady i granice, pomoże znaleźć odpowiedzi na pytania: „Kim jestem?”,  „Dlaczego coś jest nie tak?” i „Jak naprawić ten świat?”

Nasze poglądy, postawa i wiedza to okulary, przez które młody człowiek patrzy, aby zrozumieć świat. Od nas uczy się, jak rozwiązywać codzienne problemy. W sytuacji, gdy wszystko jest tymczasowe – dzisiaj ważne, jutro już nieaktualne – tylko Słowo Boże, Biblia jest niezmienne. To właśnie jest źródło, do którego mogą się odnieść w definiowaniu samych siebie.

Powodzenie działań nauczyciela zależy również od tego obrazu: nasz uczeń stworzony został na obraz i podobieństwo Boga Ojca – jest niezwykle cenny i wartościowy, wyjątkowy i obdarowany w sposób niepowtarzalny.

Podczas szkolenia prowadzone były warsztaty dotyczące sposobów unikania konfliktów w klasie.

Brak motywacji, problemy z dyscypliną , czy przestarzały styl uczenia „pisanie i gadanie” są potencjalnym źródłem konfliktów. Oczywistym jest, że najlepszy nauczyciel, to kreatywny nauczyciel.

Szczególnie mocno była podkreślana w czasie szkolenia wartość dyscyplinowania, które ma pomagać uczniom trenować samokontrolę, łagodność i opanowanie. Sposobem na to jest pomoc w uwewnętrznianiu kluczowych wartości wg następującego schematu: To, w co wierzymy, staje się naszą wartością, a ona kieruje naszym zachowaniem. Dlatego musimy skupić się na budowaniu wartości w uczniu, a nie jedynie na surowym zmuszaniu do przestrzegania zasad. Wartości nie mogą być przekazywane tylko na poziomie intelektualnym, powinny także dotykać serca czyli poruszać emocje. Tylko tak możemy motywować do działania.


 

 

Międzynarodowa Konferencja Przywództwa w Edukacji Szkoły chrześcijańskie w Europie

„Błogosławione przez Boga, błogosławieństwo dla ludzi”

Budapeszt, 25-28.02.2015 r.

To było wyjątkowe wydarzenie – po raz pierwszy ACSI zorganizowało Międzynarodową Konferencję dla Dyrektorów i Liderów zaangażowanych w edukację chrześcijańską w Europie.

Pani Dyrektor Elżbieta Bednarz, Pan Wicedyrektor Michał Stępień oraz Doradca Edukacji Chrześcijańskiej Pani Mary Dunlop mieli możliwość wzięcia udziału w konferencji, dzięki środkom unijnym z programu Erasmus Plus.

Głównym celem tej konferencji było umożliwienie nawiązania kontaktu i współpracy pomiędzy 195 przedstawicielami z 21 krajów. Ponadto możliwe było zapoznanie się z działalnością placówek edukacyjnych w Europie oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

Tematem wykładów głównego mówcy dra James’a Drexler’a było budowanie i wzmocnienie społeczności szkolnej, a w szczególności potrzeba pomocy młodym nauczycielom, rozpoczynającym pracę i zaangażowanie w chrześcijańską edukację. Propozycja nie dotyczyła kilkugodzinnych szkoleń, ale zaplanowanych na kilka lat różnorakich spotkań, mających na cele wzmocnienie świadomości i poczucia pewności w nowej roli.

Temat ten był i jest bardzo istotny dla placówek Samuel. Wierzymy, że i w tej dziedzinie możemy wprowadzić korzystne zmiany.

Udział w konferencji pozwolił uczestnikom na podniesienie kompetencji językowych oraz umiejętności niezbędnych do prowadzenia szkoły.

Tablica ogłoszeń